publicaties

 

Publicaties drs. W.J.L. Bosch-Sthijns

Methode aanpakkaarten voor kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen.              Basisonderwijs                                                    Uitbreiding 2021                                                                  ISBN 978-90-441-3819-1

Methode aanpakkaarten voor kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen.                    Basisonderwijs  2011                                                            ISBN 978-90-441-2230-5

Handboek Hoogbegaafdheid – Eleonoor van Gerven e.a.: waarin “Het ontwikkelen van werk en leerstrategieën” – Winny Bosch-Sthijns                      2009                                                                                    ISBN 978-90-232-4481-3

Te verwachten:

Methode: aanpakkaarten voor kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen

Deel 2. Voortgezet Onderwijs







De rol van de leesstrategie “Het maken van Gevolgtrekkingen” bij Begrijpend Lezen

Afstudeerscriptie Vrije Universiteit Amsterdam                                                      Faculteit der Psychologie en Pedagogiek                                                        Afdeling Orthopedagogiek – Onderzoeksgroep Onderwijsleerproblemen          Februari 2005                                                                                                      Remediaal, Jaargang 5, nummer 2, december 2004, p.11 – 14

Een klas(se) apart   Niet meer naar school                                                                    Themabrief nummer 1 Juli 2004 Hint Limburg, p. 6-7

Bijzondere Pilot voor hoogbegaafde zorgleerlingen                                        Het behoud van begaafde leerlingen binnen het reguliere onderwijs                    Talent, Jaargang 6, NR.2, MAART 2004, p. 24-26                                                 Winny Bosch-Sthijns & Greet de Boer

Hoogbegaafde kinderen en hun sociaal emotionele ontwikkeling                  Gebukt onder het vooroordeel: niet sociaal vaardig zijn, want jij bent Hoogbegaafd!                                                                                                  Afstudeerproject in het kader van de Deeltijdopleiding Pedagogiek van de Fontys Hogescholen Sittard.                                                                                             12 december 2001


Copy-right                                                                                                                april 2001, vermelding in Copy-right.                                                                        Nieuwsbrief van Hint Limburg                                                                                            Tevens eigen column gehad

Artikels over leermoeilijkheden en hoogbegaafdheid                                        De Dageraad: augustus 2000, jaargang 1, nr. 1 – 2

“Raadselige eeuw”                                                                                                        2000                                                                                                                                          de publieksjury vindt het gedicht ‘voorbij de tijd’ vermeldingswaard.

“Het kind in mij”                                                                                                        Gedicht 2000                                                                                                                      Jan Mathijs Winterprijs Genk 2000-2001

“Zo bijzonder!”                                                                                                                  Verhaal (over hoogbegaafdheid), november 1999                                           eervolle vermelding voor de Peter Kempkes V.L.A.-literatuurprijs

“Vleugels van het leven… “                                                            Gedichtenbundel 1989I                                                                                                        ISBN 90-75497-09-1


De door W. Bosch-Sthijns ontwikkelde sociale vaardigheidstraining ‘SOVA Quest’ heeft centraal gestaan voor de studie naar effectmeting (Wathiong, 2007), in samenwerking met de Universiteit Maastricht. In deze studie wordt het effect onderzocht van deze sociale vaardigheidstraining aan de hand van de volgende vraagstelling:

“Wat is het effect van de sociale vaardigheidstraining voor hoogbegaafde kinderen, ontworpen door Bosch, op de psychopathologische symptomen en het zelfbeeld van hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar?”.

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat het zelfbeeld van de kinderen in de behandelingsgroep, in tegenstelling tot de kinderen in de controlegroep, significant verbeterde. Het merendeel van de ouders geeft aan dat de problemen van het kind na het volgen van de training verminderd zijn, te zien door een significante daling van de gerapporteerde impact van de problemen. Ook de leerkrachten bevestigen dit door een significante daling in emotionele problemen, hyperactiviteit en totale problematiek. De leerkrachten geven teven aan dat ze een toename van sociaal gedrag waarnemen. Tot slot toont het huidige onderzoek aan dat de kinderen na het volgen van de training beter in staat zijn om emoties te herkennen en te benoemen. Bovendien blijken zij beter oplossingsgericht te kunnen denken.


Daarnaast heeft  W. Bosch-Sthijns meegewerkt aan een andere onderzoeksvraag, die gekoppeld is aan het Pilotproject Hoogbegaafde Zorgleerling te Maastricht. In samenwerking met de Universiteit Maastricht is er een psychometrische analyse uitgevoerd om wetenschappelijk het concept Signaleringslijst Hoogbegaafde Zorgleerling te valideren.


Verder is W.Bosch -Sthijns betrokken geweest bij het volgende onderzoek/project:                                                                                                    onderzoek naar overgang van basis naar voortgezet onderwijs in samenwerking met C.P.S. (CPS biedt advies, begeleiding, coaching, publicaties en trainingen voor het totale onderwijsveld en draagt bij aan innovatieve ontwikkelingstrajecten op het gebied van onderwijs) en S.L.O.(Stichting voor de Leerplanontwikkeling).


W. Bosch-Sthijns heeft verder medewerking verleend aan een onderzoek/effectmeting van de bovenschoolse plusgroepen in opdracht van MosaLira te Maastricht in samenwerking met de Universiteit Maastricht (U.M. Gezondheidswetenschappen).