publicaties
Publicaties drs. W.J.L. Bosch-Sthijns
Methode aanpakkaarten voor kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen. Basisonderwijs Uitbreiding 2021 ISBN 978-90-441-3819-1
Methode aanpakkaarten voor kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen. Basisonderwijs 2011 ISBN 978-90-441-2230-5
Handboek Hoogbegaafdheid – Eleonoor van Gerven e.a.: waarin “Het ontwikkelen van werk en leerstrategieën” – Winny Bosch-Sthijns 2009 ISBN 978-90-232-4481-3
Te verwachten:
Methode: aanpakkaarten voor kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen
Deel 2. Voortgezet Onderwijs
De rol van de leesstrategie “Het maken van Gevolgtrekkingen” bij Begrijpend Lezen
Afstudeerscriptie Vrije Universiteit Amsterdam Faculteit der Psychologie en Pedagogiek Afdeling Orthopedagogiek – Onderzoeksgroep Onderwijsleerproblemen Februari 2005 Remediaal, Jaargang 5, nummer 2, december 2004, p.11 – 14
Een klas(se) apart Niet meer naar school Themabrief nummer 1 Juli 2004 Hint Limburg, p. 6-7
Bijzondere Pilot voor hoogbegaafde zorgleerlingen Het behoud van begaafde leerlingen binnen het reguliere onderwijs Talent, Jaargang 6, NR.2, MAART 2004, p. 24-26 Winny Bosch-Sthijns & Greet de Boer
Hoogbegaafde kinderen en hun sociaal emotionele ontwikkeling Gebukt onder het vooroordeel: niet sociaal vaardig zijn, want jij bent Hoogbegaafd! Afstudeerproject in het kader van de Deeltijdopleiding Pedagogiek van de Fontys Hogescholen Sittard. 12 december 2001
Copy-right april 2001, vermelding in Copy-right. Nieuwsbrief van Hint Limburg Tevens eigen column gehad
Artikels over leermoeilijkheden en hoogbegaafdheid De Dageraad: augustus 2000, jaargang 1, nr. 1 – 2
“Raadselige eeuw” 2000 de publieksjury vindt het gedicht ‘voorbij de tijd’ vermeldingswaard.
“Het kind in mij” Gedicht 2000 Jan Mathijs Winterprijs Genk 2000-2001
“Zo bijzonder!” Verhaal (over hoogbegaafdheid), november 1999 eervolle vermelding voor de Peter Kempkes V.L.A.-literatuurprijs
“Vleugels van het leven… “ Gedichtenbundel 1989I ISBN 90-75497-09-1
De door W. Bosch-Sthijns ontwikkelde sociale vaardigheidstraining ‘SOVA Quest’ heeft centraal gestaan voor de studie naar effectmeting (Wathiong, 2007), in samenwerking met de Universiteit Maastricht. In deze studie wordt het effect onderzocht van deze sociale vaardigheidstraining aan de hand van de volgende vraagstelling:
“Wat is het effect van de sociale vaardigheidstraining voor hoogbegaafde kinderen, ontworpen door Bosch, op de psychopathologische symptomen en het zelfbeeld van hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar?”.
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat het zelfbeeld van de kinderen in de behandelingsgroep, in tegenstelling tot de kinderen in de controlegroep, significant verbeterde. Het merendeel van de ouders geeft aan dat de problemen van het kind na het volgen van de training verminderd zijn, te zien door een significante daling van de gerapporteerde impact van de problemen. Ook de leerkrachten bevestigen dit door een significante daling in emotionele problemen, hyperactiviteit en totale problematiek. De leerkrachten geven teven aan dat ze een toename van sociaal gedrag waarnemen. Tot slot toont het huidige onderzoek aan dat de kinderen na het volgen van de training beter in staat zijn om emoties te herkennen en te benoemen. Bovendien blijken zij beter oplossingsgericht te kunnen denken.
Daarnaast heeft W. Bosch-Sthijns meegewerkt aan een andere onderzoeksvraag, die gekoppeld is aan het Pilotproject Hoogbegaafde Zorgleerling te Maastricht. In samenwerking met de Universiteit Maastricht is er een psychometrische analyse uitgevoerd om wetenschappelijk het concept Signaleringslijst Hoogbegaafde Zorgleerling te valideren.
Verder is W.Bosch -Sthijns betrokken geweest bij het volgende onderzoek/project: onderzoek naar overgang van basis naar voortgezet onderwijs in samenwerking met C.P.S. (CPS biedt advies, begeleiding, coaching, publicaties en trainingen voor het totale onderwijsveld en draagt bij aan innovatieve ontwikkelingstrajecten op het gebied van onderwijs) en S.L.O.(Stichting voor de Leerplanontwikkeling).
W. Bosch-Sthijns heeft verder medewerking verleend aan een onderzoek/effectmeting van de bovenschoolse plusgroepen in opdracht van MosaLira te Maastricht in samenwerking met de Universiteit Maastricht (U.M. Gezondheidswetenschappen).