zorgaanbod

therapeutische interventies

IE Quest Coaching biedt verschillende vormen van behandeling, zowel individueel gericht als in groepsverband aan. Deze behandeling is toegespitst op de problematiek van de betreffende cliënt. Behandeling kan op locatie of in de praktijk gegeven worden binnen het systeem (school – gezin – omgeving) van de betreffende cliënt.


De behandeling is gericht op

  • sociaal emotioneel (faalangst, hechting, (school - werk)trauma, perfectionisme, zelfvertrouwen, zelfbeeld, mindset…)
  • leer-/ gedragsproblematiek 
  • (sociaal) cognitieve training 
  • het ontwikkelen van leerstrategieën (leren leren)
  • het bieden van structuur en planning


Binnen de behandeling staat het bieden van “Zorg op Maat” centraal. De behandeling richt zich dan ook op het leren omgaan met de problemen voortkomend uit hoogbegaafdheid, leren plannen, zelfredzaamheid, communicatie en het begeleiden bij de integratie in de samenleving (omgeving - school - werk).




 

Voor de  behandeling binnen school kan er een plan van aanpak opgesteld gericht op de problematiek van de cliënt, aanpassing van de werkomgeving en coaching van de leerkrachten. Er wordt gewerkt via de richtlijnen van de handelingsgerichte diagnostiek (NVO), waarbij handelingsplannen voor ouders en school (samenwerking binnen passend onderwijs) gemaakt worden afhankelijk van de hulpvraag.


 

We werken aan een cognitieve gedragsverandering bij de cliënt zelf, zodat hij/zij zelf verantwoording gaat dragen voor zijn of haar handelen en zelf leert omgaan met zijn/haar hoogbegaafdheid.


Aandachtspunten zijn (leer)strategieën waaronder werkhouding, structuur en planning, waarbij het sociaal, emotioneel welbevinden van de cliënt voorop staat.


Wij zijn gespecialiseerd in het werken met hoogbegaafde kinderen, (jong)volwassenen. We geven ook behandeling aan cliënten met andere leer- en gedragsproblemen, zoals  autistiform gedrag, AD(H)D.


Er bestaat de mogelijkheid voor het volgen van specifiek gerichte behandeling:

  • psychologische behandeling
  • gedragstherapie
  • ACT therapie
  • Ouderbegeleiding (gezinsgericht)
  • (Jong) volwassenen met begaafdheidsproblematiek


ACT Quest

introductie ACT Quest

ACT is erkend als evidence based therapy voor de depressieve-stoornis, verschillende angststoornissen, dwangstoornis, psychose en chronische pijn (APA, 2010).

Tevens is ACT effectief gebleken bij het vergroten van het algemeen welzijn van iemand; er hoeft dus geen sprake te zijn van psychopathologie om baat te hebben bij deze therapievorm.

ACT is een gedragstherapie die helpt om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die je tegen kunt komen (Acceptance), zodat je zelf kan blijven investeren in de dingen die  écht belangrijk zijn voor je (Commitment).

Kort gezegd leert ACT je om handiger om te gaan met gedachten, gevoelens en omstandigheden, terwijl je op weg gaat om je doelen en dromen te verwezenlijken. Klinkt goed, toch?

ACT is een therapeutisch – conceptueel model en is procesgericht.


De Basis Uitgangspunten van ACT zijn:

- Pijn en ongemak zijn inherent aan het leven.

- Alle pogingen om deze te vermijden leiden tot meer ongemak, worsteling en pijn.

- Mensen zelf zijn niet stuk, defect of kapot; het gedrag dat ze vertonen werkt niet meer in de  context.


ACT bestaat uit zes verschillende processen / vaardigheden, vaak uitgebeeld in het ACT-hexaflex:

Acceptatie: Ruimte bieden aan onaangename ervaringen. 

            Defusie: Je gedachten op een afstand houden. 

                      Het Zelf: Flexibel omgaan met je zelfbeeld. 

                               Hier en Nu: Aandacht hebben voor het huidige moment. 

                                        Waarden: Reflecteren op wat werkelijk belangrijk is. 

                                                  Toegewijd Handelen: Investeren in datgene wat je waardevol acht.

Deze ACT-vaardigheden zorgen er samen voor dat iemand psychologisch flexibeler wordt. Het doel van ACT is dus niet zeer het reduceren van klachten, maar het ontwikkelen van persoonlijke veerkracht.  Bij ACT wordt er veel gebruikt gemaakt van metaforen en oefeningen; men ontwikkelt zo op een ervaringsgerichte manier de verschillende ACT-vaardigheden.

Op zoek gaan naar hoe je iets anders kunt oplossen. Je hoeft niet op te lossen. Je leert er anders mee omgaan, zodat je er minder last van hebt.


ACT is een vorm van coaching waarbij je:

​Onderzoekt waar je tegenaan loopt

  Bepaalt wat je graag anders zou willen

​​​Stap voor stap samenwerkt aan verandering

​ACT = ACTIE = DOEN


 

ACT is voor mij de verbinding tussen gevoel en denken passend in de situatie of de context.

Het kleurt wie je bent, hoe je erin staat, wat je gevoel is.

Je bent wie je bent…

Alles is goed, je hebt een keuze…

Elke keuze heeft wel een consequentie. Ook dat is goed!

Je denkt niet meteen in oplossingen, maar in wat zit er onder: wat heb ik nodig naar wat ga ik doen.

Je brengt het als therapeut bij de persoon zelf: wie ben jij en hoe denk ik dat de ander mij ziet naar wie ben ik..





‘Ik kan er niet tegen om me zo te voelen, ik wou dat het wegging,’

Pijnlijke of moeilijke gedachten, gevoelens, emoties, herinneringen en lichamelijke sensaties – er gewoon laten zijn, zonder te proberen om er iets aan te doen – denk aan ze vermijden, ze vervangen of op zoek gaan naar bewijs ervoor of ertegen. Wanneer we niet proberen om iets aan die ervaringen te doen, laten we ze er gewoon zijn. Vaak heeft een kind tot nu toe erg zijn best gedaan om (soms samen met een goedbedoelende ouder) alles te doen wat in zijn vermogen ligt om van het probleem af te komen of het te vermijden.


Ik heb dit nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het kan! (Pipi Langkous)


In de therapie betekent dit dat we op zoek gaan naar hoe je iets anders kunt oplossen. Je hoeft niet op te lossen. Je leert er anders mee om te gaan, zodat je er minder last van hebt.

Het is een coachingsvorm:

  • Waar je tegen aan loopt
  • En wat je anders zou willen
  • Stap voor stap samen .. te veranderen



 

ACT is onderverdeeld in drie thema’s: Hoofd, Lijf en Hart.

Binnen het thema Hoofd gaan we onderzoeken wat je brein allemaal aan gedachten produceert, en vooral ook: Hoe je daar wat meer afstand van kunt nemen. Daarnaast gaan we onderzoeken hoe jouw hoofd in het dagelijks leven vermijdt en controleert.

Het thema Lijf gaat over het bewust voelen en ervaren van wat er op dit moment allemaal speelt in jouw leven. Je leert daarin stap voor stap om contact te maken met je lijf, en met de wereld om je heen.

Het thema Lijf gaat over het bewust voelen en ervaren van wat er op dit moment allemaal speelt in jouw leven. Je leert daarin stap voor stap om contact te maken met je lijf, en met de wereld om je heen.